tel: +48 722 211 991 kamil@pracowniadzwieku.pl

Najcześciej zadawane pytania

Pytania ogólne

1. Jak mam przygotować pliki do mixu?

Jeżeli jest taka możliwość, bardzo proszę o przesłanie kompletnej sesji z Pro Tools’a. Jeżeli posiadasz tylko pliki audio, proszę o przesłanie wyeksportowanych plików z sesji nagraniowej.

Preferowany format to: WAV rodzielczość: 24 bit lub 32 bit, a częstotliwość próbkowania to: 44.1, 48 lub 96 kHz

3. Czy jest możliwość negocjacji ceny?

Oczywiście!

W przypadku większych, kompleksowych zamówień moja oferta jest „elastyczna cenowo” 🙂 Jeżeli chcesz, żebym przygotował dla Ciebie indywidualną ofertę, napisz do mnie korzystając z formularza dostępnego TUTAJ.

5. Gwarancja zwrotu pieniędzy? Jak to działa?

Dla nowych klientów oferuję możliwość całkowitego zwrotu wpłaconych pieniędzy. W ten sposób możesz bezpiecznie przekonać się czy wynik/jakość mojej pracy Ci odpowiada i przekonać się czy chcesz powierzyć mi swoją twórczość.

 

Poniżej wyjaśniam jak to działa: 

 

1. Kupujesz pakiet usług na stronie

2. Przesyłasz pliki

3. Ja robie dla Ciebie Mix/Master

4. Wysyłam Ci zmiksowany utwór do akceptacji z kilkoma „wyciszeniami” w trakcie utworu i uciętym początkiem i końcem

5. W tym momencie masz do wyboru:

a) Akceptacja.  Przesyłasz mi odpowiedź z informacją o ewentualnych poprawkach, ja kontynuuje pracę do momentu kiedy będzie to 

b) Nie akceptujesz. Praca jest zakończona. Poproszę tylko o wypełnienie bardzo krótkiego formularza na stronie TUTAJ, a ja zwracam zapłacone przez Ciebie pieniądze. 

6. Jeżeli zaakceptowałeś pierwszą wersję i wysłałeś mi informację dotyczącą poprawek, ja pracuję dalej i jeżeli jest taka potrzeba to omawiamy poprawki przez telefon lub live stream. 

 

Jeżeli masz jeszcze jakiekolwiek wątpliwości śmiało pisz do mnie korzystając z formularza dostępnego TUTAJ.

7. Dlaczego to tyle kosztuje? Czy ja mógłbym to zrobić samodzielnie?

Zamawiając usługi wykonane przeze mnie, płacisz za wieloletnie doświadczenie w pracy z dźwiękiem, za zrozumienie w jaki sposób osiągnąć efekt pożądany przez artystę.

 

Wiele osób, które tworzą muzykę może zdobyć umiejętność, która pozwoli im na wykonanie akceptowalnego miksu. Ale dopóki nie poświęcą setek godzin na eksperymentowanie, a i wtedy nie ma pewności, że wykorzystają cały potencjał kompozycji. 

2. Jaki jest najlepszy sposób na przesłanie plików?

Dla Twojej wygody i bezpieczeństwa najlepiej przesłać mi link do plików znajdujących się na wybranej usłudze chmury np. Dropbox, Box, GoogleDrive lub przesłać mi pliki poprzez WeTransfer.

4. Potrzebuję porady dotyczącej produkcji podcastu, czy możesz mi pomóc?

OCZYWIŚCIE!

Na moim blogu znajdziesz kompletny i na bieżąco aktualizowany poradnik, który pomoże Ci na każdym etapie przygotowania podcastu. Jeżeli nie znajdziesz tam odpowiedzi na swoje pytania śmiało pisz do mnie korzystając z formularza dostępnego TUTAJ.

6. Jakie usługi są zawarte w poszczególnych pakietach?

W życiu kieruję się zasadą, że nie warto iść na półśrodki. Dlatego nie oferuję pośrednich pakietów, które nie wykorzystują pełni możliwości, żeby Twój utwór zabrzmiał jak najlepiej. Dlatego w moich pakietach uwzględniam większość usług, za które w przeważnie musisz płacić dodatkowo.

Mix:

  • Manualna korekcja intonacji 
  • Manualne strojenie instrumentów i wokali
  • Wyrównanie czasowe do tempa utworu
  • Samplowanie bębnów (na życzenie) 
  • Do 5 poprawek przez email
  • Rozmowa Skype omówieniem utworu do poprawy
  • Wersja instrumentalna (na życzenie)
  • Wersja ocenzurowana (na życzenie) 

Sam Mastering:

 

  • Do 5-ciu poprawek przez email
  • Rozmowa Skype z omówieniem utworu do poprawy
  • Mastering dla jednego rodzaju publikacji

 

Jeżeli masz jeszcze jakiekolwiek wątpliwości śmiało pisz do mnie korzystając z formularza dostępnego TUTAJ.

8. Czym jest Rewizja Live Stream

Live stream może odbyć się po przesłaniu pierwszej wersji miksu (v1). W wiadomości z linkiem do pliku poproszę Cię o przesłuchanie utworu/ów w określony sposób i po tym spisanie Twoich spostrzeżeń i uwag. W tej samej wiadomości poproszę Cię o określenie terminu, w którym moglibyśmy przeprowadzić taką rewizję na żywo. Kiedy wyślesz mi listę poprawek, ja zacznę nad nimi pracować i zaprezentuję Ci efekt prac podczas Live Stream lub jeżeli skończę wcześniej, prześlę Ci plik audio z poprawkami. 

 

Podczas takiej transmisji będziesz mógł porozmawiać ze mną w czasie rzeczywistym podczas pracy nad Twoim utworem. W ten sposób oszczędzimy bardzo dużo czasu na wymienianie się kolejnymi wersjami miksu. Będziemy mogli od razu zweryfikować pomysły metodą porównania A/B. Pomoże to poznać lepiej Twoje oczekiwania względem miksu i trafniej proponować Ci kreatywne rozwiązania. 

Pytania dotyczące miksu i masteringu

1. Czy mogę dostać kopię sesji z DAW

Nie oferuję udostępniania moich sesji. Spowodowane jest to między innymi tym, że wiele ustawień pluginów oraz konfiguracja drogi audio może spowodować, że otworzenie danej sesji na innym systemie spowoduje jej nieprawidłowe działanie. 

 

Jeżeli istnieje taka potrzeba, to mogę zaoferować wyeksportowanie „stemów” (grup ścieżek np. bębnów, gitar, itd.) w osobnych plikach. Jest to jednak usługa dodatkowo płatna wyceniana indywidualnie.

3. Czy muszę płacić za korekcję czasową - wyrównywanie nagrania?

NIE.

Moim zadaniem jest uzyskanie jak najlepszego brzmienia Twojego utworu. Dlatego korzystam z najlepszych narzędzi i metod. Nie podjąłbym się zadania jeżeli wyszedłbym z założenia, że tego i tamtego nie zrobię bo nie zapłacili mi więcej.- takie podejście jest ograniczaniem kreatywności przy realizacji projektu. Jeżeli nagrany utwór wymaga poprawy czasowej, czy lekkiego strojenia, to po prostu należy to zrobić. 

Wykorzystanie automatycznego równania dla zaoszczędzania czasu na późniejszym etapie może spowodować, że w miksie zabraknie emocji, będzie brzmiał sztucznie i bez energii. 

5. Czy możesz użyć Auto-Tune jako efekt wokalowy?

TAK, OCZYWIŚCIE!

Jeżeli istnieje potrzeba, żeby delikatnie „podstroić” nieczysto nagraną partię, używam do tego 

narzędzi, którymi manualnie stroję każdą nieczysto zagraną/zaśpiewaną nutkę. 

Czasami jednak charakter utworu wymaga użycia syntetycznie brzmiących partii wokalowych. Wtedy po dokładnym ustaleniu z klientem dodajemy efekt Auto-Tune jako dodatkowy środek artystyczny.

7. Mam sesję w Pro Tools, czy mogę Ci ją wysłać?

OCZYWIŚCIE!

Jeżeli masz sesję nagraniową z Pro Tools wyślij mi proszę cały folder sesji, a nie tylko sam plik .PTX. Pliki Audio są domyślnie zapisywane w folderze głównym sesji.  

9. Czy powinienem wybrać Mastering Stemów czy tradycyjny Mastering pliku stereo?

To zależy od tego, jak bardzo jesteś zadowolony z miksu. Jeżeli możesz wyeksportować stemy, które osobno brzmią dobrze, ale jako finalny miks nie tworzą spójnej całości. To rozwiązanie jest dla Ciebie. 

11. Czy powinienem usunąć wtyczki z szyny Master przed przesłaniem miksu do masteringu?

NIEKTÓRE.

 

Upewnij się, że usunąłeś Limiter na końcu szyny – o ile był użyty.  Jeżeli masz Equalizer i/lub kompresory, to mogą one pozostać o ile nie sprawiają, że szyna jest wysterowana zbyt mocno.  Najlepiej utrzymywać poziom wyjściowy w zakresie między -6 dB a -3 dB. Jeżeli poziom jest jeszcze niższy to też jest akceptowalne. 

2. Na czym polega wyrównanie tempa i czasu dla instrumentów i wokali?

Żeby osiągnąć jak najlepiej „sklejony” miks, kluczową kwestią jest żeby cały utwór był zagrany odpowiednio w tempie. Jednak automatyczne wyrównanie nagrania potrafi wprowadzić niepożądane   artefakty dźwiękowe oraz takie nagranie może być ZBYT PERFEKCYJNE – co zniszczy indywidualny charakter nagrania 

Akustycznie nagrane zestawy perkusyjne edytuję manualnie po to, by mieć pewność, że sekcja rytmiczna gra równo ze sobą ale zachowany jest „feeling” danego artysty. Brak synchronu między np. bębnem basowym i gitarą basową powoduje też pewne problemy fazowe, które w ten sposób jesteśmy w stanie niwelować.

W ten sam sposób możemy wyrównać pozostałe instrumenty takie jak: gitara basowa, gitara akustyczna, fortepian, itd. 

Wszystko jednak należy stosować z umiarem, żeby nie zaburzyć charakteru utworu.

4. Czy muszę zapłacić dodatkowo za strojenie nagranych śladów?

NIE.

Wszystkie konieczne zabiegi edycyjne są uwzględnione w mojej ofercie. Zależy mi zamsze, żeby móc osiągnąć jak najlepszy efekt przy pracy nad Twoim utworem. 

Strojenie wokalu odbywa się manualnie, nutka po nutce, analizując każdą frazę, żeby moja ingerencja była jak najbardziej transparentna. Dlatego też używanie Auto-Tune jest w takich przypadkach niedopuszczalne. 

Jeżeli nie przekroczymy pewnej granicy w intensywności strojenia fałszywie zagranych/zaśpiewanych nut, to rezultat ma OGROMNY wpływ na końcowy efekt brzmienia utworu. 

6. Czy samplujesz instrumenty perkusyjne?

TAK.

Zarówno ręczne wyrównanie nagranych instrumentów sekcji rytmicznej  jak i dodanie sampli jest jak najbardziej możliwe. Użycie sampli może być bardzo przydatne, kiedy po odsłuchaniu nagrania okazuje się, że np. Ustawienie mikrofonu do werbla uległo zmianie w trakcie sesji. Taki wypadek przy pracy powoduje, że brzmienie instrumentu zmienia się w trakcie trwania piosenki. Zamiana oryginalnego nagrania werblu na sample rozwiązuje tego typu problemy bez konieczności ponownego wynajęcia studio.

 

Jeżeli chciałbyś się dowiedzieć, czy w Twoim przypadku nagranie umożliwia samplowanie, pisz śmiało przez formularz kontaktowy na stronie TUTAJ.

8. Jaki poziom powinien mieć mix przesłany do masteringu?

Największy poziom szczytowy powinien wynosić nie więcej niż – 6dBFS. 

Ogólny poziom miksu powinien wynosić około -20 LUFS INTEGRATED. 

 

Jeżeli to dla Ciebie nie jest zrozumiałe pisz do mnie śmiało pisz do mnie korzystając z formularza dostępnego TUTAJ.

10. Mastering Stemów. Co to takiego?

Mastering stemów różni się od masteringu z pliku stereo tym, że podczas tego procesu mamy do dyspozycji osobne ścieżki z grupami instrumentów. Pozwala to osiągnąć więcej podczas tego etapu produkcji. Jest to jednak o wiele bardziej czasochłonne i polecane jest głównie w przypadku, gdy nie jesteś w pełni zadowolony ze swojego miksu. 

12. Czy potrzebuję ocenzurowanej wersji miksu?

Jeżeli w teksie Twojego utworu znajdują się słowa „powszechnie uznane za obraźliwe”, a masz zamiar opublikować swoje nagranie jako odpowiednie dla każdej grupy wiekowej lub po prostu wysłać utwór do radia, to odpowiedź brzmi: TAK