Czy wiedziałeś/aś, że Polska jest na 4. miejscu pod względem rosnącej liczby słuchaczy podcastów? Co więcej, z raportu opublikowanego przez Voxnest wynika, że roczny przyrost słuchaczy podcastów sięga nawet 300%. To oznacza, że w tej kategorii Polska jest w pierwszej dziesiątce najszybciej rozwijających się rynków. Obecnie na świecie jest ok. 600 mln blogów, 23 mln kanałów na YT, a zaledwie 800 tyś. podcastów w bibliotece Apple Podcasts – wniosek jest prosty: rynek jest nienasycony, a pole do popisu – OGROMNE.
Jak wiadomo – popyt rodzi podaż, co tłumaczy gwałtowny wzrost nowych twórców oraz tytułów.
Tworzenie własnego podcastu niesie ze sobą mnóstwo korzyści (więcej o nich napiszę nieco później) – nietrudno domyślić się, że sam format jest kolejnym, świetnym kanałem komunikacji z klientami, a co za tym idzie – ma duży potencjał reklamowy.
Wielu polskich wydawców oraz redakcji, widząc rosnącą popularność podcastów, nie mogło przejść obojętnie. Dziś wsród twórców znajdziemy takie marki jak Onet, Puls Biznesu, Niebezpiecznik czy Newonce. Podcast rośnie w siłę, co świetnie rozumieją również polscy YouTuberzy, którzy coraz chętniej zwracają się w jego stronę. Swoje treści w formacie audio ma dziś m.in. Radek Kotarski, Kasia Czajka oraz Paweł Opydo.
Jeśli myślisz nad wystartowaniem z własnym podcastem – dobrze trafiłeś. Jeśli potrzebujesz merytorycznego wsparcia w kwestiach technicznych – również dobrze trafiłeś. To co czytasz, to zaledwie skromny wstęp do mojego „Kompletnego poradnika dla twórców podcastów”, czyli serii 7 artykułów, w których poruszę takie zagadnienia jak:
- Sprzęt niezbędny do nagrania podcastu.
- Nagrywanie podcastu
- Proste techniki pracy z mikrofonem.
- Edycja i przygotowanie nagrania do publikacji odcinka
- Dodanie podcastu do Spotify
- Dodanie podcastu do iTunes
- Dodanie podcastu do Google podcasts